NIE dla komercjalizacji uczelni!

Kwiecień 21, 2009

Listy pod którymi od jutra zbieramy podpisy

Filed under: Tydzień Akcji "Odzyskaj swoją edukację" — Talib feminista @ 6:40 pm

Do Jego Magnificencji Rektora Uniwersytetu Wrocławskiego
Prof. dr hab. Marka Bojarskiego

Do Jego Magnificencji Rektora Politechniki Wrocławskiej
Prof. dr hab. inż. Tadeusza Więckowskiego

My, niżej podpisani, studenci i studentki, pracownicy i pracownice Uniwersytetu Wrocławskiego i innych uczelni oraz osoby zatroskane o kształt szkolnictwa wyższego i nauki w Polsce, zgromadzeni z okazji Międzynarodowego Tygodnia Działań pod hasłem „Odzyskaj swoją edukację”, zwracamy się do Jego Magnificencji z apelem o podjęcie działań na rzecz powszechnie dostępnej i rozwijającej jednostki edukacji. Wierzymy, że wspólnym celem naszym i Jego Magnificencji jest przywrócenie uczelniom w Polsce pozycji zgodnej z wielowiekową tradycją uniwersytetów europejskich, odpowiadającej społecznemu zaufaniu, jakim nasi współobywatele obdarzają uczonych. Żywimy przekonanie, że roli szkolnictwa wyższego nie można zredukować do poziomu przekazu czysto technicznych umiejętności, podporządkowanego potrzebom systemu gospodarczego. Wierzymy bowiem, że istotą Uniwersytetu jest kształtowanie swoich wychowanków na osoby myślące krytycznie oraz zdolne do konstruktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i obywatelskim kraju. Uważamy też, że w czasach gdy wykształcenie ma coraz większy wpływ na pozycję zawodową jednostek nie można zaakceptować tworzenia lub podtrzymywania ekonomicznych barier dostępu do edukacji, gdyż jest to krzywdzące dla wszystkich tych, których arbitralnie pozbawia się tak ważnego dobra. Wiedza i kultura, której powiernikiem jest Uniwersytet, nie jest niczyją własnością prywatną i powinny być udostępniane oraz wykorzystywane zgodnie z interesem powszechnym , nie zaś w imię korzyści jakichkolwiek partykularnych grup.
Chcielibyśmy też wyrazić nasz sceptycyzm względem wiary w efektywność stosowania rozwiązań rynkowych w dziedzinie szkolnictwa wyższego. Niepokoją nas widoczne w Polsce i Europie zjawiska stopniowej prywatyzacji problemu edukacji, zrzeczenia się przez władze publiczne odpowiedzialności za zapewnie powszechnego dostępu do wykształcenia na wysokim poziomie, podporządkowania funkcjonowania uczelni wymogą gospodarczej wydajności oraz interpretowania efektów działalności dydaktycznej w wąskich kategoriach ilościowej efektywności. Obawiamy się redukowania wartości wykształcenia wyłącznie do jego wartości komercyjnej, ograniczenia swobody działalności naukowej przez bezwzględną dyscyplinę ekonomicznej opłacalności, piętrzenia się finansowych barier w dostępie do edukacji oraz polaryzacji systemu szkolnictwa na niskiej jakości edukację „dla mas” (na podobieństwo przeznaczonych dla nich towarów) i edukację wysokiej jakości dostępną wyłącznie dla wąskich elit. Jesteśmy przekonani, że utrzymanie publicznego charakteru szkolnictwa wyższego leży w interesie ogółu, zaś obowiązkiem państwa jest zapewnienie powszechnego dostępu do wykształcenia oraz godziwych warunków pracy w obszarze nauki i edukacji.
Ufając, że Jego Magnificencja podziela choć w pewnym stopniu nasze troski i obawy, postulujemy, ku rozwadze Jego Magnificencji, za prowadzeniem na Uniwersytecie Wrocławskim polityki zorientowanej na realizację następujących celów:

1. Wywieranie, wraz z rektorami innych polskich uczelni, wpływu na władze publiczne na rzecz radykalnego zwiększenia państwowych nakładów na naukę i szkolnictwo wyższe.
2. Edukację bez żadnych dodatkowych ukrytych opłat (płatne lektoraty języków obcych, wychowanie fizyczne, opłaty za legitymacje, dyplomy różnych stopni).
3. Realizacje obecnie zarzuconego projektu budowy nowych akademików o wysokim standardzie, co jest szczególnie istotne ze względu na trudną sytuację na wrocławskim rynku wynajmu mieszkań. Gdy akademik nie będzie kojarzył się z brudem i hałasem studenci na pewno zechcą w nim zamieszkać.
4. Wprowadzenie talonów obiadowych i dofinansowanie konkretnych usług dla mniej zamożnych studentów, co jest racjonalną alternatywą dla niespełniającego pokładanych w nim oczekiwań systemu stypendiów socjalnych
5. Zwiększenie nacisku na władze państwowe w sprawie przywrócenia 50% zniżki na wszystkie środki transportu publicznego.
6. Układanie planu studiów pod kątem ogólnego rozwoju studentów i studentek, tak by dać im możliwość stania się pełnoprawnymi i świadomymi uczestnikami debat publicznych i politycznych, a także życia społecznego w ogólności. Szkolnictwo wyższe musi stanowić uzupełnienie kulejącego szkolnictwa średniego.
7. Zwiększenie nakładów na informację naukową, dostęp do badań i publikacji obcojęzycznych, rozwój i poszerzenie kadry wysokokwalifikowanych bibliotekarzy i informatyków.
8. Rezygnację z pseudozawodowych kursów w trakcie studiów, które jeżeli nie ma się kadr i środków do ich prowadzenia są tylko marnowaniem cennych godzin dydaktycznych.
9. Zapewnienie pracownikom dydaktycznym oraz prowadzącym badania, a także bibliotekarzom i pracownikom technicznym godziwych i stabilnych warunków płacy i pracy, co przyciągnie na te stanowiska najlepszych specjalistów, pozwoli im na rozwój, a także pomoże ograniczyć plagę wieloetatowości.
10. Stworzenie takiego systemu wynagrodzeń i organizacji pracy dla kadry akademickiej, który pozwoli wszystkim prowadzącym zajęcia być dobrymi dydaktykami, co jak powszechnie wiadomo jest współcześnie niemożliwe bez utrzymywania kontaktów z międzynarodowym światem akademickim i bez prowadzenia badań.
11. Zatrudnianie doktorantów na umowy o pracę, na godziwych warunkach płacowych i z takim stopniem samodzielności, który odpowiada ich wysokim kwalifikacjom.
12. Budowę lokali mieszkaniowych dla asystentów.
13. Zniesienie odpłatności za studia niestacjonarne. Niedopuszczalna jest sytuacja, w której Uniwersytet dla reperowania swojego budżetu ucieka się do masowej produkcji odpłatnych dyplomów – tym bardziej, że na wielu wydziałach sprowadza się to do modelu, w którym pochodzący często z uboższych i słabiej wykształconych rodzin studenci niestacjonarni finansują bardziej elitarną edukację studentom z wyższych sfer.
Jesteśmy przekonani, że Jego Magnificencja, jako osoba odpowiedzialna za funkcjonowanie uniwersytetu oraz zajmująca szczególnie prestiżową pozycję w społeczeństwie, działając zarówno samodzielnie na polu Uniwersytetu Wrocławskiego jak i wspólnie z rektorami innych uczelni w przestrzeni publicznej, jest w stanie znacząco poprawić stan szkolnictwa wyższego w Polsce. Liczymy zatem na poparcie Jego Magnificencji dla naszych postulatów.

Z poważaniem,

Sygnatariusze

Advertisements

1 komentarz »

  1. Hello there, just became aware of your blog through Google,
    and found that it is really informative. I am going to
    watch out for brussels. I will appreciate if you continue this in future.
    Numerous people will be benefited from your writing. Cheers!

    Komentarz - autor: fuck game — Styczeń 11, 2013 @ 8:49 pm | Odpowiedz


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Blog na WordPress.com.

%d blogerów lubi to: