NIE dla komercjalizacji uczelni!

Kwiecień 21, 2009

MIASTECZKA EDUKACJI KRYTYCZNEJ, 22 KWIETNIA 11:00-16:00, o co nam chodzi?

Filed under: Tydzień Akcji "Odzyskaj swoją edukację" — Talib feminista @ 7:06 pm

Dominująca logika związana z ekonomią rynkową składnia wielu ludzi do uznania, że edukacja jest prywatną sprawą jednostek. Tymczasem my chcemy zwrócić uwagę na fakt, że wysoka świadomość społeczna i otwarte drogi awansu dla osób i grup, leżą w interesie całego społeczeństwa. My wszyscy powinniśmy troszczyć się o to by:

1) Edukacja zwiększała wiedzę każdego człowieka o nim samym, społeczeństwie w którym żyje i jego miejscu w nim, a zwłaszcza umożliwiała mu czynne uczestnictwo w debacie dotyczącej najważniejszych kwestii: ekonomii, ochrony zdrowia, obronności, które nie mogą być wyłączną domeną autokratów (tzw. ekspertów).

I co nieco mniej istotne, ale również nie do pominięcia.

2) Edukacja przygotowywała jednostki do pracy zawodowej, ale w ten sposób by dostęp do wszystkich pozycji społecznych był równy, tzn. by zminimalizowane były czynniki pozamerytoryczne utrudniające osiągnięcie pozycji zawodowej jak dziedziczna bieda, zamieszkanie w pozbawionych transportu wiejskich enklawach ubóstwa itp.

Tylko wówczas będziemy mieli szanse stworzyć społeczeństwo otwarte, w którym los jednostki będzie zależał od niej samej, a potencjał ludzki nie będzie bezsensownie marnowany.

To czy dany człowiek uzyska wiedzę niezbędną do funkcjonowania w dzisiejszym świecie, czy też nie, nie jest wyłącznie jego sprawą. Jeśli bowiem tak się nie stanie prędzej czy później społeczeństwo będzie musiało nieść go na plecach (np. wsadzając go do więzienia).

Rozpoczęcie dyskusji o roli uniwersytetów, politechnik, akademii i innych szkół wyższych w systemie społecznym jest naszym dążeniem na najbliższy czas.

Czym chcielibyśmy się zająć w ramach Miasteczek Edukacji Krytycznej.

1) Kwestia obecnego systemu stypendiów socjalnych i jego konfrontacji z następującymi zagadnieniami:
– 50% zniżki dla studentów we wszystkich środkach transportu zbiorowego.
– Tanie akademiki o cywilizowanym standardzie.
– Talony obiadowe dla studentów spoza miasta i gorzej sytuowanych
– Odpłatność studiów niestacjonarnych, które stają się narzędziem łatwego zysku dla niedofinansowanych uczelni, skłaniając do masowej produkcji i obniżania poziomu, dzięki czemu studenci niestacjonarni utrzymują swoją pracą bardziej elitarną edukację często zamożniejszych studentów dziennych. (UWAGA – niech się studenci dzienni nie czują urażeni, to nie ich wina).
2) Kwestia fragmentaryzacji programu nauczania
– Zagadnienie uwspólnienia I roku studiów, zwiększenia nacisku na wiedzę ogólnospołeczną i ogólnohumanistyczną studentów.
3) Kwestia jakości nauczania i rekrutacji kadr na uczelniach:
– Niskie płace i słaba kontrola skłaniające pracowników do wieloetatowości i niepoważnego traktowania swojej pracy.
– Niska pozycja młodych naukowców na uczelniach co odstrasza od nauki uzdolnionych ludzi oraz utrudnia rozwój idealistom, którzy się już na karierę akademicką zdecydowali.
– Niedobory wykwalifikowanej kadry technicznej (czego przyczyną są słabe uposażenie i złe warunki pracy bibliotekarzy i pozostałej kadry technicznej), słaba infrastruktura naukowa zwłaszcza brak dostępu do literatury, czasopism i badań zagranicznych.
4) Niezależność uczelni zarówno od wpływów władzy politycznej państwa, jak również od ingerencji i nacisków prywatnego biznesu (znikają „nierynkowe” kierunki, „nierynkowe” przedmioty w ramach pozostałych kierunków, „nierynkowe” grupy badawcze i struktury uniwersyteckie)
5) „Uboczne” skutki odpłatnej edukacji, czyli maturzyści ofiarami marketingu. Nadprodukcja bezwartościowych dyplomów na tanich w prowadzeniu kierunkach, lokacja kiepskich szkół w miejscowościach ze słabym rynkiem pracy i bez konkurencji ze strony dobrych uczelni itp. Itd.

Lista zagadnień jest otwarta. Każdy może przygotować w ramach interesującej nas problematyki dowolny temat do dyskusji.
W głównej mierze sprzeciwiamy się ekspansji bezwartościowego szkolnictwa prywatnego, masowej produkcji dyplomów za pieniądze na uczelniach publicznych, uzależnianiu rozwoju nauki od kaprysów korporacyjnych sponsorów i potrzeb wielkiego biznesu.

Chcemy aby Państwo Polskie zwiększyło nakłady na edukację (EDUKACJA ZAMIAST ZBROJEŃ!), a uczelnie tak dysponowały publicznymi pieniędzmi by przynosiło to zysk wszystkim podatnikom, a nie niektórym grupom.

Reklamy

3 Komentarze »

  1. I’m not that much of a online reader to be
    honest but your sites really nice, keep it up! I’ll go ahead and bookmark your website to come back in the future. Cheers

    Komentarz - autor: work from home canada — Marzec 29, 2013 @ 3:21 pm | Odpowiedz

  2. Hi there everybody, here every one is sharing these
    know-how, thus it’s nice to read this website, and I used to pay a visit this webpage everyday.

    Komentarz - autor: comparador de cuotas — Lipiec 15, 2013 @ 8:28 am | Odpowiedz

  3. professional resume writers savannah ga

    MIASTECZKA EDUKACJI KRYTYCZNEJ, 22 KWIETNIA 11:00-16:00, o co nam chodzi? | NIE dla komercjalizacji uczelni!

    Trackback - autor: professional resume writers savannah ga — Październik 31, 2014 @ 9:16 am | Odpowiedz


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Blog na WordPress.com.

%d blogerów lubi to: